Tarzan en Jane - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Paul en Wendy - WaarBenJij.nu Tarzan en Jane - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Paul en Wendy - WaarBenJij.nu

Tarzan en Jane

Door: paulenwendy

Blijf op de hoogte en volg Paul en Wendy

12 Maart 2012 | Maleisië, Kota Kinabalu

Wat vliegt de tijd! En wat een boel gave dingen hebben we de afgelopen 2 weken gedaan, gezien of meegemaakt!!

Op Paul z'n verjaardag (bedankt voor de vele felicitaties!) vlogen we naar Mulu in Sarawak. Onze tassen volgeladen geladen met energierijk voedsel: 12 snickers, oatmeal cookies, sultana's, dextro energie suiker, spaghetti + pot saus en veel noodles... Een goede voorbereiding is het halve werk en als je waarschijnlijk niet de fitste van de groep bent, moet je het van andere zaken hebben ;-).

We hadden nog 4 dagen in het Mulupark zelf om rustig te wennen aan jungletrekkingen. De bezienswaardigheden in dit park zijn de grotten. Erg indrukwekkend! En allemaal verschillend. We hebben ook nog een adventure caving gedaan: 2 uur klimmen en klauteren met helm en hoofdlamp door een donkere grot, goede training voor the pinnacles, dachten we... Spectaculair was ook de exodus of the bats; 1000en vleermuizen die tijdens de schemer uit een grot vlogen.

Op zaterdagochtend vertrokken we met een daypack richting kamp 5. Gelukkig paste al ons eten erin. Zwaar bepakt eerst nog 2 grotten bezocht en daarna met de boot afgezet voor de 8km wandeltocht naar ons overnachtingskamp. Het weer was goed en de tocht schitterend met grote bomen en varens. Kamp 5 is zo'n verblijfplaats waar je vroeger met schoolkamp heenging: een grote keuken en slaapzaal met 20 slaapmatten op een rij. Pasta eten en vroeg tukken, want de volgende dag moesten we om 6.30 uur present staan voor de pinnacles climbing.

En climbing it was!!! Na 5 minuten lopen kwam het echte begin: 45° steilheid en dat 1800 meter lang. Het eerste uur vroegen we ons echt af waar we aan begonnen waren en of we het wel konden halen... Je moest namelijk binnen een bepaalde tijd op 2 punten zijn anders mocht je niet verder.

Met alle energiekoekjes en drankjes kwamen we hoger en hoger, de benen waren na een uur ook wakker en warmgedraaid, de ademhaling kwam onder controle en we kregen er zelfs lol in. Na 1800 meter werd het pas echt leuk. Tot dan was het saai omhoog lopen over stenen en boomwortels, nu begonnen de ladders en touwen. We klommen eigenlijk over pinnacles heen, echt heel gaaf!

Om 10.30 uur bereikten we de top (1175m), wow wat een uitzicht!! Snel lunchen en om 11.00 uur stipt aan de terugtocht begonnen. Gezien de steilheid en gladheid moest je dit langzaam en op eigen tempo doen. Het was inmiddels ook gaan hozen, dus de wortels waren echt spekglad en daar lagen er nogal wat van. Rond 16.00 uur bereikten we weer kamp 5. We made it!! Wat een waanzin-nige tocht!

De volgende dag viel het nog wel mee met de spierpijn en konden we weer even de benen strekken tijdens de 8km wandeling terug naar de boot en naar onze relaxte bungalow in Mulupark. Alle spullen, ook de schoenen, waren zeikes-nat, dus op naar de zon en een welverdiende warme douche.

De dag erna vertrokken we alweer om in Kota Kinabalu een visum voor Indonesie te regelen (jaja onze afsluitplek ;-)). Dit was in een dag geregeld dus doorgevlogen naar Sandakan om in Sepilok orang oetans te zien in het rehabilitatie centrum.

We hebben ze gezien, zelfs 4 en met een kleintje. Het voelde wel als apies kijken in een zoo... De grote, goed gecamoefleerde, groen-witte slang was eigenlijk spectaculairder... Hopelijk zien we de orang oetans ook in Danum Valley, waar ze in het wild leven.

De lodge in Danum was geweldig! Midden in primary rainforest. Wat een groen, wat een hoge bomen! Onze bungalow had een jaccuzi op de veranda, te gek!

Op weg naar het resort zagen we gibbons voorbij slingeren en vlakbij de lodge zat een orang oetan. Wow dat belooft wat! Na een goede lunch begon onze eerste trekking. En ja hoor nog een keer de orang oetan, nu in een andere boom. 's Avonds hebben we de nightdrive geskipt. Ik was jarig en na een verrassingscake gingen we met een lekker wijntje proosten in de jaccuzi ;-). Top verjaardag! Bedankt ook deze keer voor alle felicitaties.

De dag er na hadden we een druk programma: 7.30 uur canopywalk, ontbijten, 9.30 uur viewpoint trail, lunchen, 15.30 uur trekking, 18.45 uur nightdrive, eten en als afsluiter nightwalk. Wat een dag! Mooie natuurlijke trails en we zijn getrakteerd op nog een andere orang oetan, gibbons, red leaf monkeys en longtail makaken. (Dit keer hoefde ik niet te rennen, er zat water tussen ;-)). 'S nachts op een grote spin, kikkers, een bijzondere lizzard en nog andere bijzondere nachtdieren.

Na elke wandeling moest je jezelf en elkaar goed controleren op bloodsucking leeches. Paul had sokken ertegen gekocht, maar in Mulu niet gebruikt en dus weggegeven. Nu liep iedereen met die sokken behalve wij, ha ha. Niet dat dat hielp want dan kropen ze naar je buik.. Ze kruipen in de kleinste gaatjes van je schoenen, ongelofelijk en snel dat ze zijn. Ondanks de vele leeches op voornamelijk Paul hebben we geen bloed gedoneerd aan het rainforest.

De laatste ochtend in Danum zaten we al om 6.30 uur buiten in bad vogels te spotten. Voor de vogelaars onder ons, we hebben toen de grootste kingfisher die er bestaat gezien :-). Bij de laatste wandeling nog een keer red leaf monkeys gezien en in de 4whd het park uit gibbons en een groot baardzwijn. Wat een geweldig park!

Nu zitten we bij te komen en na te genieten met alle mooie foto's in Tawau. Dit ligt vlakbij de grens met Kalimantan. Morgen gaan we waarschijnlijk nog een keer de jungle opzoeken en dan vliegen we woensdag naar Berau, Kalimantan, Indonesie. We willen afsluiten op 2 verschillende eilandjes, Maratua en Nunukan.

Eigenlijk is het een atol. Hopelijk kunnen we daar van de zon genieten en mooi duiken en snorkelen.

Zo meteen zal ik proberen nog wat foto's te uploaden, lastige keuze uit de meer dan 600 foto's van de afgelopen 2 weken ;-).

Tot snel!!

Paul en Wendy

• 12 Maart 2012 - 12:10

Peet:

Nou jullie klinken echt enthousiast dus ik ben benieuwd naar het bewijs van alle mooie dingen....FOTO's!!!
    Geniet van jullie laatste twee weekjes...ik zeg het maar vaak dan wennen jullie er alvast aan ;-)
    Geniet ze nog even!
    Dikke zoenen

• 12 Maart 2012 - 13:12

Jelle:

Zo te lezen moet ik hiernaartoe!

• 12 Maart 2012 - 15:14

Hans Joustra:

Paul en Wendy jullie krijgen er nog geen genoeg van, het lijkt wel of jullie de laatste tijd steeds meer beleven het is wel ongelooflijk mooi en leuk wat jullie meemaken. Ook ik ben erg benieuwd naar de nieuwste foto,s. Wen je zal de apen wel gaan missen als jullie thuis zijn geniet er nog even van want de tijd gaat door. Als je dan achter om kijkt denk je mischien is het nu al voorbij?
    Liefs Hans.

• 12 Maart 2012 - 21:23

Jesse:

Wow, t wordt steeds leuker...

• 13 Maart 2012 - 08:37

Henk & Wil Joustra:

hai genieters ,knap zo als jullie steeds nieuwe uitdagingen op zoeken .jullie kunnen als je thuis zijn wel n reisgids uitgeven ,met al deze mooie verhalen en foto,s .genieten jullie nog maar even,de tijd gaat nu nog sneller.liefs v u Mijdrecht.
    groetjes en liefs Henk en Wil

• 13 Maart 2012 - 10:34

Eveline:

Nog maar 2 weken - wat zijn de afgelopen maanden voorbij gevlogen! Geniet nog lekker van het mooie weer, de stranden en het duiken/snorkelen. En nog even niet aan NL denken :-)
    Liefs, eef

• 13 Maart 2012 - 22:32

Mieke:

Hoi, Wendy en Paul.
    Weer bedank voor jullie reisverslag en
    de mooie foto's.
    Daarmee vergeleken was het verblijf op
    Langkawi echt vakantie, dit leek meer op overleven.
    Sneu voor je Mam he, moet zij weer zo-
    iets overkomen.
    Groetjes Mieke

• 14 Maart 2012 - 08:13

Ton En Ineke:

O wat een avontuur beleven jullie!!!
    Geniet nog even lekker van het duiken en snorkelen. In Nederland begint de lente te komen, dan valt dat niet tegen.De foto's zijn prachtig!!
    Dikke kus van ons

• 14 Maart 2012 - 10:42

Sanne Pool:

Wow, leuk om al die avonturen te lezen!
    Geniet nog van jullie laatste land, Indonesie. Wat gaat de tijd toch snel.

• 16 Maart 2012 - 17:41

Tanja:

Hey Paul & Wendy,

Wat een ontzettend gave foto's en weer een leuk reisverslag! Leuk om te zien dat jullie er zo van genieten. Nog een paar daagjes, weer thuis en dan erachter komen dat er hier NIETS veranderd is :-) Linea recta direct weer een half jaar boeken! Groetjes, Tanja

• 22 Maart 2012 - 13:59

Erwin En Jose:

Hey wen en paul prachtige verhalen en foto's weer. We genieten ervan:)

dikke kussen van ons