Een aangename verrassing!!! - Reisverslag uit Bohol, Filipijnen van Paul en Wendy - WaarBenJij.nu Een aangename verrassing!!! - Reisverslag uit Bohol, Filipijnen van Paul en Wendy - WaarBenJij.nu

Een aangename verrassing!!!

Door: paulenwendy

Blijf op de hoogte en volg Paul en Wendy

20 Februari 2012 | Filipijnen, Bohol

Hallo allemaal,

21 dagen Filipijnen zitten er bijna op. En wat zijn we positief verrast. We dachten dat de Filipijnen qua ontwikkeling vergelijkbaar zouden zijn met Indonesie, maar nee hoor, niet te vergelijken.

Op de luchthaven van Singapore bleek dat we een ticket het land uit moesten hebben binnen 21 dagen. Gelukkig waren we 2 uur van te voren (6 uur 's ochtends, pffff) en hadden we tijd om een ticket te kopen. Een optie was een duur ticket naar Singapore, maar ja daar zijn we intussen al twee keer geweest.. Dus wij beiden met gratis airport wifi op ticketspeurtocht... Een half uur later waren we in het bezit van twee tickets naar HongKong!!

Dus we werden toegelaten tot de Filipijnen op het vliegveld van Cebu. De man van "anything to declare" ontving ons lachend en was enthousiast over onze bestemming Cabilao. Iedereen die we tegenkwamen begroette ons vrolijk en vriendelijk en sprak goed Engels. (=Amerikaanse kolonie geweest 50 jaar). Na een lange reis en uren wachten op een smerig strandje met hele aardige mensen, begon onze tocht overzee. Zo'n twee uur lang met zonsondergang en hoge golven richting eiland Cabilao.

We zijn hier een week gebleven. Super relaxt met een grote bungalow, ontbijt en avondeten inclusief en mooi snorkelen voor de deur. De duikschool was dichtbij en we hebben aardig wat duiken gemaakt. Paul heeft zijn diepe duik certificaat gehaald, zodat hij ook de bijzondere pygmyseahorse (ff googlen) kon bewonderen op 25 meter diepte. Dit beestje is zo klein (1 cm) dat je niet eens zijn oog kunt zien. Andere bijzondere dieren: frogfish, ornate ghostpipefish en een hele grote schildpad. Tijdens een Sunset dive hebben we ook de mandarijnvis weer heel goed kunnen bekijken. Echt mooi!

Op de dag voordat we verder zouden reizen, voelden we ineens een aardbeving tijdens de lunch en 2 naschokken. Het was niet heel heftig maar alles stond te schudden en we zijn wel even naar buiten gelopen. De Filipijnen zelf waren ook onder de indruk, aardbevingen komen in dit gedeelte blijkbaar niet veel voor.

We zouden naar Oslob gaan om met walvishaaien te snorkelen en dan doorreizen naar Apo island. Om 7 uur zaten we al klaar met onze spullen, toen we van de eigenaresse hoorde dat de aardbeving in dat gebied veel schade had aangericht: wegen en bruggen waren verwoest.... Hmmm wat nu??

Eerst met een bootje het eiland af en daarna in de jeepney naar de stad. Een jeepney is de openbare bus. Het is een truck beschildert in de mooiste kleuren met houten bankjes in z'n laadbak. Rugzakken op het dak en op het hoogtepunt 35 mensen in, op of aan de wagen. Hopelijk kunnen we er nog een mooie foto van maken, want 't fototoestel is inmiddels gesneuveld.
In de hoofdstad Tagbilaran ter plekke besloten om naar het eiland Camiguin te reizen (noord Mindanao). De mensen waren ook hier heel behulpzaam, vriendelijk en spraken goed Engels. Ze riepen 1 van de 2 beschikbare taxi's van de stad. Via Jagna zou er een dagelijkse Ferry naar Camiguin gaan... Maar vandaag ff niet.. Dus een nachtje Jagna, leuk plaatsje met zelfs twee pinautomaten.

Vlakbij Camiguin werden we vanuit de ferry getrakteerd op dolfijnen. Camiguin is een leuk, groot, vulkanisch eiland. Helaas zijn deze dagen een beetje in het water gevallen, het heeft vier dagen alleen maar geregend. Gelukkig hadden we een leuk resort gevonden met uitzicht op white island. Camiguin heeft zwart zand. Zo'n paar honderd meter uit de kust ligt een grote zandbank met wit zand. We zijn hier heengegaan om te snorkelen. Grappig gezicht zoveel wit zand in de zee. In een hoosbui teruggevaren. Verder hebben we gerelaxt en de Ardent hotsprings bezocht. Erg de moeite waard! Natuurlijke warmwaterbronnen, met de stenen zijn er trapsgewijs baden gemaakt. Het water is zo'n 39 graden, heerlijk. Heen gingen we met een tricycle, dit is een brommer met een ombouw. Terug zaten we met z'n 3en op een brommer, dacht nog even dat ik als kleintje op de voorstang moest... Hij bedoelde m'n tas...;-).

De afgelopen week zaten we in een hotel op Panglao beach. Dit is ook een eiland en een stuk toeristischer. We wilden graag duiken op een omliggend eiland Balicasag en op excursie naar de Chocolat hills. Dit zijn hele aparte ronde bergen/heuvels, zie foto. Ook nu regende het de hele dag. Het landschap is schitterend; vlakke lichtgroene rijstvelden met ronde heuvels ertussen met begroeiing van palmbomen. Na de heuvels gegeten op een floating restaurant in de Loboc river. Erg de moeite waard zowel voor't buffet als het uitzicht.

Toen was het wel weer eens tijd om te duiken. We kwamen erachter dat sommige duikscholen vanaf hier naar Oslob gingen om met whalesharks te duiken. We hebben dagen op een lijst gestaan om te wachten op minimaal 4 mensen om te gaan. Elke dag gingen we kijken.... En ja!!! Zaterdag 18 februari was het zover!

We vertrokken al om 6 uur met zonsopgang. Onderweg een verrassing: spelende dolfijnen rond de boot. Om 8.30 uur arriveerden we bij De plek. Zouden ze er zijn vandaag?? Terwijl we klaar stonden om het water in te springen met de tanks op onze rug, zagen we er 1 zwemmen, yes!!! Snel te water. We hebben een uur met ze gedoken. Het waren er 3, een kleine, een middelgrote en een grote. We konden ze van alle kanten bekijken op alle hoogten die we wilden. Soms zwommen we op een meter afstand! Wat een mooie beesten, zo gestroomlijnd en al die stippen op hun rug. De grootste hing verticaal in het water, zodat we hem heel goed konden bekijken. Ja ze worden gevoerd, maar ze zijn daar uit vrije wil. Motorboten mogen er niet bij komen en je mag per persoon maximaal een uur blijven. Goed geregeld! De tijd was op, we waren nog niet op de helft van onze lucht maar ja. Wat een ervaring! Bij de tweede duik nog een schildpad, blacktip reef shark en twee grote octopussen gezien. Wat een mooie dag!!!

Nu hebben we ons boodschappenlijstje voor HongKong klaarliggen. We zijn erg benieuwd.

Vrijdag vliegen we dan van HongKong naar Kota Kinabalu, Borneo, Maleisië. De tijd vliegt, aankomende donderdag nog 5 weken. We zijn al bezig om te bedenken waar we willen afsluiten, we weten het nog niet.

De Filipijnen zijn zeker de moeite waard om nog eens naar terug te keren voor ons. Er zijn hier nog zoveel eilanden te bezoeken. Maar niet alleen voor de onderwaterwereld zouden we teruggaan, ook voor de mensen: super beleefd, aardig, vrolijk, oprecht geïnteresseerd, makkelijk mee te communiceren en meedenkend.

Ja de Filipijnen zijn ons erg goed bevallen!

Liefs van ons.

• 20 Februari 2012 - 08:04

Hans Joustra:

Wat een prachtig verslag weer en hele mooie foto's met rambo en een klein engeltje op de berg dit is gewoon niet normaal wat jullie allemaal meemaken.
    Wat een mazzel dat jullie op tijd weer een ticket konden bemachtigen.
    Ik zal het heel erg missen deze verhalen en foto's ben blij dat jullie zo genieten.
    Heel veel plezier nog en tot het volgende verslag.
    Liefs Hans.

• 20 Februari 2012 - 08:04

Hans Joustra:

Wat een mazzel dat jullie op tijd weer een ticket konden bemachtigen.
    Heel veel plezier nog en tot het volgende verslag.
    Liefs Hans.

• 20 Februari 2012 - 09:06

Weinie:

Hallo,luitjes wat een prachtig verhaal weer en mooie foto`s ,mijn dag kan niet meer stuk en een goed begin van de week. Ja de regelmatige gespekjes en nieuwtjes van jullie ga ik straks ook heel erg missen. Heel fijn dat jullie op de filipijnen vonden wat jullie zochten. Mooie duiken en fijne mensen, en niet te veel denken aan de afloop hoor ! Jullie hebben tenslotte nog 5 WEKEN.... Heel erg genieten nog en tot de volgende keer boffers!
    doei. mam.

• 20 Februari 2012 - 12:49

Zusje:

Hallo mopjes,
    Leuk om de foto's te zien!
    Blij dat jullie de walvishaai hebben gezien zodat je niet nog terug hoeft om ze elders op de Philipijnen te kijken....ennuh waar kunnen we ons wensenlijstje naartoe mailen??? ;-)
    Shop ze!
    Kus

• 20 Februari 2012 - 15:43

Jelle:

Nou jongens de tijd gaat wel snel. Een bevinkje zitten we niet op te wachten!Hier koud

mvg jelle

• 20 Februari 2012 - 15:52

Ton En Ineke:

Hallo moppies, Wen neem dat stoeltje mee, kan makkelijk bij Paul in zijn rugzak, want zijn bagage is nu zo weinig!!
    Heerlijk, dat de filippijnen jullie goed bevallen zijn. Hong Kong lijkt ons ook wel weer heel apart. Genieten hoor!
    Dikke kus van ons

• 20 Februari 2012 - 16:40

Irene Vos:

Hoi!
    Wat een geweldige verhalen weer! Goed om te lezen dat jullie het zo leuk hebben. Paul: alvast gefeliciteerd (ben in ieder geval op tijd ;-))

Blijven genieten en tot over een aantal weken!

Liefs Patrick, Irene, Aaron en Sarah

• 20 Februari 2012 - 21:49

Jesse :

Wow wat een omgeving - en dat is nog maar boven water. Die chocolate hills zijn inderdaad super mooi!

• 23 Februari 2012 - 08:59

Anoma:

Hallooo! Leuk om weer jullie belevenissen te lezen. Jullie zijn alweer in de laatste fase van jullie reis aangekomen. Ik ben benieuwd waar jullie zullen eindigen. Filipijnen? Geniet van de laatste weekjes nog!!

Grtjs,
    Anoma

• 24 Februari 2012 - 08:41

Henk & Wil Joustra:

Hallo lieverds ,als ik die foto,s zie is het wel erg mooi daar ,en dan die ontzettend mooie verhalen als begelijding bij de foto,s ,top.Wat moeten we als jullie weer thuis zijn ,geen mooie verhalen en foto,s meer.Geniet nog even dan doen wij mee .Blij dat het zulke lieve mensen zijn,je krijgt vaak wat je uitstraald.Liefs v u Mijdrecht

• 25 Februari 2012 - 10:44

Laura En Ab:

Wat een mooie en fijne verhalen en belevenissen. We genieten er zelf ook van, m.n. de walvishaai. Niet te veel aan het aftellen denken, maar blijf genieten van alle ervaringen.
    Dikke kus en groetjes

• 26 Februari 2012 - 07:38

Hanneke:

Jongens, wat een verhalen weer... Prachtig!! Niet te geloven wat jullie de afgelopen maanden allemaal gezien en beleefd hebben, uniek!! Wens jullie nog vijf schitterende weken toe, blijf genieten en delen met ons :-).
    Dikke zoen xx

• 27 Februari 2012 - 09:21

Sanneke:

Lieve Wen en Paul, wat een mooie verhalen weer!! En jullie zien er super goed uit zeg, echt te bruin:) geniet van de laatste weekjes!

• 01 Maart 2012 - 20:08

Tanja:

Wat super leuk om jullie positieve ervaringen op de filipijnen te lezen! En wat een mooie duiken ... lijken me echt geweldige ervaringen om mee te maken. Heel veel plezier in Hong Kong, ben benieuwd hoe jullie het vinden! Het trammetje in het business district, de complete andere beleving qua cultuur aan de andere kant van het water en natuurlijk de licht show elke avond zijn leuk om mee te maken. Veel plezier! En terugkomen? tja.... dat kan altijd nog :-)